TDC NET sætter gang i samarbejde for at udfase kobbernettet

D8d3a8f9 9B15 436A Bded 99Ed28e39aa0 1

Som landsdækkende infrastrukturselskab inviterer TDC NET nu alle tele- og internetudbydere og øvrige aktører til bredt samarbejde, når det danske kobbernet over de kommende år skal udfases. Ti telefoncentraler og godt 5.500 kunder udgør første del af det seks år lange projekt

TDC NET’s kobbernet har holdt danskerne forbundne i mere end 140 år. I de senere år er nye, hurtigere teknologier imidlertid kommet til, og i højt tempo skifter kunderne derfor det gamle kobber ud med lynhurtige bredbåndsforbindelser.

Fra den første kobberforbindelse blev installeret i 1882 og frem til 2001 gik det udelukkende fremad for kobbernettet. Her nåede nettet sin største udbredelse med 3,8 millioner abonnenter. Med fiber- og mobilnet i fremmarch er antallet af kobberkunder dog siden faldet støt, og ved begyndelsen af 2024 er blot cirka 430.000 tilbage – 162.000 telefonikunder og 293.000 bredbåndskunder. For hver måned forsvinder stadig flere, og TDC NET forventer, at yderligere 100.000 forlader det gamle kobbernet alene i 2024.

Afsked med en æra
Ligesom det er sket i flere andre europæiske lande i de senere år, er det således blevet tid for TDC NET at gå i gang med at udfase kobbernettet i Danmark. I marts 2024 tager den store leverandør af digital infrastruktur derfor hul på første del af den omfattende opgave. Over en periode på 13 måneder vil man i samarbejde med en række aktører, herunder især tele- og internetudbydere, sikre, at de første ti telefoncentraler bliver lukket ned.

”Kobbernettet har tjent os alle godt i en vigtig tid for Danmark, og der er grund til at lette på hatten for en teknologi, der har været i funktion så længe. De senere år har danskerne imidlertid tilvalgt nye, lynhurtige bredbåndsløsninger og valgt kobbernettet fra. Vi står i dag i en situation, hvor det ikke længere giver mening at fastholde kobbernettet i Danmark, og derfor sætter vi nu gang i et samarbejde, der skal sikre, at vi sammen med tele- og internetudbyderne inden 2030 får de sidste slutkunder over på bedre og fremtidssikrede løsninger,” forklarer Robert Dogonowski, kommerciel direktør hos TDC NET.

Af de ti centraler, der er valgt i første omgang, ligger de syv i Nordsjælland, én ved Roskilde, én ved Greve og én nær Odense.

Udfasning i roligt tempo
Med en overgangsfase på 13 måneder for hvert område har TDC NET valgt at give tele- og internetudbydere og deres slutkunder god tid til at skifte til nye løsninger.

”Erfaringer fra andre lande viser, at det er vigtigt, at vi går grundigt og systematisk frem. Vi skal være sikre på, at der bliver taget godt hånd om slutkunderne. Derfor inddrager vi alle relevante aktører – tele- og internetudbydere, myndigheder og organisationer. Vi har blandt andet haft dialog med forbruger- og ældreorganisationer, og informationsmaterialet er blevet til gennem en fælles brancheindsats. Det er vigtigt for os, at alle kan have ro i maven,” siger Robert Dogonowski.

Han fortæller videre, at der også er truffet beslutning om, hvilke telefoncentraler der bliver de næste til at lukke og understreger, at der ligesom ved de ti første centraler vil være tydelig kommunikation fra tele- og internetudbyderne til kunderne i de berørte områder.

Kunder kan alligevel beholde fastnettelefon

Selv om antallet af mobilabonnementer i Danmark nærmer sig otte millioner, er der stadig få kunder, som gerne vil beholde deres fastnettelefon. Det er for dyrt at bevare kobbernettet alene for deres skyld, men der er nu alligevel en beroligende melding fra TDC NET til denne gruppe:

”Vi ser i øjeblikket, at antallet af kunder, der skifter fra kobber til fx fibernet, er i stor vækst. Om ganske få år er der så få kunder tilbage, at udgifterne til at vedligeholde og udbedre fejl på kobbernettet, gør den gamle teknologi vanskelig og urentabel at drive. I sidste ende ville det blive voldsomt meget dyrere for de få tilbageværende kunder. Nogle få kunder føler måske en særlig tryghed ved deres fastnettelefon, og for dem kan ip-telefoni gennem et fiberkabel eller med en såkaldt gateway med simkort sammen med selve telefonapparatet ofte være en løsning,” slutter Robert Dogonowski.

TDC NET forventer i løbet af april at melde de næste 28 centraler ud, og her vil processen være den samme – det vil sige at processen gennemføres i tæt samarbejde med tele- og internetudbyderne.

Ønsker man at følge TDC NET’s kobberprojekt, kan man finde mere information her

Fakta om TDC NET og kobbernettet

• Den første kobberforbindelse blev installeret af forretningsmanden C. F. Tietgen i den gamle børsbygning i København.
  • TDC NET er Danmarks største ejer af digital infrastruktur – kobber, COAX, fiber og mobil.
  • TDC NET investerer hver år omkring tre milliarder kroner i sin infrastruktur.
  • TDC NET’s direkte kunder er tele- og internetudbydere. Disse har kundeforholdene til slutkunderne.
  • Kobbernettet toppede i 2001 med 3,8 millioner abonnementer.
  • I 2023 valgte cirka 100.000 slutkunder at skifte deres kobberforbindelse ud med nye hurtigere og mere stabile løsninger. Tilbage er cirka 430.000 kunder ved begyndelsen af 2024.
  • TDC NET har i dag i alt 1.183 telefoncentraler fordelt over hele Danmark. De ti centraler, som lukker først – og det sker som sagt først i begyndelsen af 2025 – er Alsønderup, Espergærde, Ganløse, Gørløse, Hornbæk, Korup, Rågeleje, Tune, Viby og Ålsgårde.
  • Automatisering af telefoncentralerne begyndte i 1920’erne, mens den sidste manuelle central lukkede i 1978.
  • TDC NET forventer, at kobbernettet er helt udfaset inden 2030.