I går havde TDC NET beklageligvis en større driftsforstyrrelse på vores mobilnetværk. Det påvirkede desværre mange virksomheder, privatpersoner og myndigheder og gav anledning til usikkerhed og bekymring hos brugere af vores net.
Sammen med vores leverandør af mobilnetværket, Ericsson, beklager vi meget de gener, som udfaldet af vores service har betydet. Vi vil nu samarbejde om at sørge for at træffe alle nødvendige foranstaltninger og tage ved lære af hændelsen, så vi kan sikre, at vi i fremtiden effektivt kan håndtere og afværge potentielle nedbrud.
”I går blev vores netværk udfordret af en sjælden stor driftsforstyrrelse, som betød, at vi ikke var i stand til at levere den service, som vores kunder er vant til at få fra os. Som øverste ansvarlig i TDC NET vil jeg gerne give en uforbeholden undskyldning til alle, der blev påvirket. Vi ved, at det satte mange kunder i en svær situation – og værst af alt dem, der forgæves forsøgte at komme igennem til alarmcentralen. Vi bør - og vi vil - gøre det bedre i fremtiden,” siger Michel Jumeau, administrerende direktør for TDC NET.
Vi engagerer nu også en uafhængig konsulentvirksomhed, som vil analysere håndtering af den konkrete hændelse samt gennemgå vores processer for at finde områder, vi kan forbedre. Alt det gør vi, fordi vi vil sikre den bedste og mest modstandsdygtige service til alle vores kunder.
Ingen tegn på ondsindede hensigter
Alt tyder på, at driftsforstyrrelsen skyldes en teknisk fejl, og vi har absolut ingen indikationer, der peger på, at ondsindede aktører har været på spil.
Ericsson beklager dybt
“Ericsson beklager hændelsen i torsdags i Danmark, som ramte TDC NETs mobilnetværk. Vi arbejder nu hårdt sammen med vores kunde for at identificere årsagen til det og vil gøre vores yderste for at forhindre, at det sker igen,” lyder det fra Ericsson i en udtalelse.
Gårsdagens hændelse
Torsdag den 28. november 2024 kl. 11.25 stødte TDC NETs mobilnetværk på store udfordringer, som desværre betød sporadiske, afbrudte opkald for brugere på netværket. Hændelsen påvirkede danskere i hele landet og roaming uden for Danmark.
En usædvanlig høj volumen af trafik på forbindelsen i mobilnetværket, som er relateret til telefonopkald, var årsagen til driftsforstyrrelsen og overbelastede en del af det centrale netværk. Det varede desværre noget tid, før vi var i stand til at reducere overbelastningen i netværket og genetablere normal service. Vi kan på nuværende tidspunkt ikke give en mere detaljeret årsag til driftsforstyrrelsen.